Rozhovor s vedoucí Pečovatelské služby Domov Bystré Janou Jílkovou

ilustrační foto: PhotoXpress

Co je to pečovatelská služba? Čím se vyznačuje a co může nabídnout? To se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Pečovatelská služba v Bystrém funguje již řadu let. Jak se vyvíjela a jaké služby nabízí v dnešní době?

Pečovatelská služba v Bystrém funguje od roku 1996. Postupem doby prošla velkou změnou. Jednak se hodně rozšířilo území, na kterém službu poskytujeme, ale hlavně došlo k transformaci služby. V současné době službu poskytujeme v Pomezí, Jedlové, Korouhvi, Bystrém, Hartmanicích, Bělé nad Svitavou, Svojanově, Rohozné, Baníně, Lavičném, Nedvězí a v různých obcích Kraje Vysočina. Ze služby, která zajišťovala dovoz obědů se stala služba, která je zaměřená na celkovou péči o člověka. Naší snahou je, aby mohl člověk ŽÍT DOMA co nejdéle je to možné. Pomoc a podpora se soustředí nejen na jeho fyzickou stránku člověka, ale i na psychickou, na pocit bezpečí, podporu zachovaných schopností člověka co nejdéle, zajištění kontaktu s okolím…..

Pečovatelky pomáhají lidem s činnostmi, které už sami nezvládnou. Jedná se o činnosti, o kterých člověk, pokud je v průběhu dne běžně dělá, ani nepřemýšlí. Přesuny na lůžku, z lůžka, přesuny a přechody po bytě, oblékání, běžná denní hygiena, koupání, sprchování, příprava a podání jídla a pití, nákupy, běžný úklid … Služba je schopná zajistit klientovi dovoz k lékaři, zapůjčit kompenzačních pomůcky, doprovodit ho kam potřebuje, trávit s ním čas. Pokud klient služby nemá doma vhodné podmínky pro zajištění hygieny, nezvládne použít vanu a nemá sprchový kout, může využít zajištění hygieny v našem Středisku osobní hygieny. Prostornou bezbariérovou koupelnu se sprchovým koutem a polohovací vanou máme v Domě s pečovatelskou službou v Bystrém. Zde má také naše služba zázemí.

Služba je určena pouze seniorům nebo ji může využít i někdo další?

Pečovatelskou službu mohou využít i chronicky nemocní lidé, a lidé se zdravotním postižením od 18 let věku. Musí být splněna podmínka potřebnosti služby, což posoudí náš sociální pracovník. Každý zájemce o službu se musí nacházet v tzv. sociálně nepříznivé situaci, kterou nezvládne vyřešit ani sám, ani s pomocí rodiny. Rodina např. chodí do zaměstnání, bydlí daleko, nemůže z jakéhokoliv důvodu pomoc poskytovat v potřebnou dobu, potřebuje si od péče odpočinout, vyřídit si svoje osobní záležitosti…..

Jezdíte k lidem domů. Co když je ale člověk musí být celý den na lůžku a nikdo jiný není doma, žije úplně sám?

To hodně záleží na konkrétním případu člověka, tedy klienta služby. Klient musí být schopen orientace v tom rozsahu, že si uvědomuje a je schopen vyhodnotit rizika spojená s tím, že žije doma sám, dokáže si říct, co potřebuje. Klienti hovoří o tom, že jsou nejraději doma, tam kde to znají, kde je jim dobře. Velkým bonusem je, když funguje rodina. Ale i bez pomoci rodiny je to řešitelná situace. Klientovi pomůže upravit jeho domácnost tak, aby byla bezpečná nejen pro něj, ale i pro pečovatelky – polohovací postel, která je přístupná alespoň ze 3 stran, potřebné kompenzační pomůcky… Klient musí mít, v případě potřeby, zajištěnou zdravotní péči či další potřebné služby. S výběrem pomůcek pomůžeme, některé máme i na vyzkoušení. Péči zajišťujeme i několikrát za den, vždy musíme vycházet z toho co konkrétně klient opravdu potřebuje.

Péče u každého klienta je otázka vzájemné důvěry – pečovatelky chodí do domácností, pokud není schopen odemknout dvěře, máme klíče od domácnosti. Péče by měla probíhat tak, aby byl klient maximálně spokojený, vždy má nastavený plán služby. V něm je popsané, jaké úkony se v daný čas a v daném rozsahu provádějí. Důležitá je komunikace a spolupráce jak pečovatelek s klientem, tak ostatními pečujícími.

Jak si mohou lidé vaše služby objednat?

Většinou nás kontaktuje někdo z rodiny klienta. Pokud je soulad požadavků rodiny s přáním zájemce o službu a je splněna podmínka potřebnosti služby, je provedeno v domácnosti zájemce sociální šetření, to zajišťuje sociální pracovník. Při něm zjišťujeme schopnosti klienta, jestli používá kompenzační pomůcky, jestli má vyřízený příspěvek na péči, kdo mu dosud pomáhal a další informace potřebné k nastavení služby. V případě potřeby zajistíme základní sociální poradenství – pomůžeme se zařízením příspěvku na péči, s vyřízením průkazky ZTP, dáme potřebné kontakty … Následně jsou nastavené pravidelné služby, klient ví den a čas kdy k němu pečovatelka přijede.

Rodina jako první vidí zhoršení schopností svého blízkého. Proto právě ona dává většinou první impuls k řešení situace. Klient musí s poskytováním služby souhlasit, pouze přání rodiny nestačí. Pro rodiny je to často složitá situace. Například pokud má klient problém se syndromem demence, je neorientovaný, nedokáže vyhodnotit své schopnosti, má stále představu, že všechno zvládá, žije myšlenkami v minulosti.. Realita je ale taková, že zapomíná brát léky nebo si je bere několikrát, protože zapomene, že si je už vzal. Může přestat pravidelně jíst, pít, zanedbává svoji hygienu, výměnu oblečení, úklid domácnosti. Klient ale nevidí důvod, proč by mu měl někdo s něčím pomáhat. V takovém případě se snažíme péči poskytovat postupně tak, aby si klient postupně zvykl, hledáme různé cesty jak vše potřebné klientovi zabezpečit. Častá je spolupráce s lékaři, sociálními odbory a jinými sociálními službami, s rodinou … Vždy je třeba myslet na důstojnost člověka, na jeho předchozí přání a způsob života, řešit situaci citlivě, ale reálně tak, aby měl bezpečně zajištěny svoje základní potřeby.

Marie Štouračová

Svitavský deník

https://svitavsky.denik.cz

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.